Elever i grupp, flippande av klassrum och Staffanstorp

En lång titel till en rörig tankebana som jag inte riktigt vet var den leder. 

Jag läste Staffanstorp kommuns vision om hur man skall tänka kring skolans lokaler och vad som kommer behövas i framtiden för att skapa en effektiv, relevant skola för framtidens barn. Det är en intressant vision, lite av ett luftslott kan jag tycka, men en vision är en vision och som sådan skall den läsas. Jag tolkar grundtanken av visionen som sådan att i framtidens lärande är det individens lärande som står i fokus, vilket innebär att vårt grupptänk i skolan idag inte kommer vara aktuellt framöver.

Jag köper tanken, eftersom det är det som är viktigt varje elevs individuella lärande. Dock så tycker jag det missar de positiva effekterna som vi vet om undervisning i grupp. Forskningsrapporter visar att alla elever vinner på att vi undervisas tillsammans i heterogena grupper. Resultaten på individnivå höjs, framförallt för elever som kanske har problem i skolan. Skall vi då jobba bort gruppen? Gör inte det att vi tappar den positiva effekten?

Flippande
Jag har följt diskussionen om det flippade klassrummet med stort intresse under den senaste tiden. Idén tilltalar mig. Vi förmedlar kunskap under en tid när elever inte är tillsammans i klassrummet så att vi får mer tid tillsammans lärare och elev till laborativt, problemlösande arbete. Ju mer jag funderar ju mer säker blir jag – Jag kommer inte flippa klassrummet.

Mitt klassrum bygger på dialog – jag använder mig av elevernas frågor och deras undringar under genomgångar / diskussioner för att vi tillsammans skall hitta fram till vår gemensamma lösning på problemen. Hur skall jag kunna göra det om jag spelar in den förmedlande delen av mina lektioner i förväg. Hur skall eleverna kunna ta hjälp av varandra om förmedlandet / berättandet sker när vi inte är tillsammans?

Det är gruppen som hjälper varandra.

Framtiden
Det här innebär inte att skolan måste se ut som den gör – men det fysiska mötet elever emellan är oerhört viktigt. Framförallt för de elever som behöver mer hjälp och stöd. Vi kan säkert ersätta det fysiska mötet med digital kommunikation av olika slag, men inte helt och hållet.

Gruppen
Framtiden kommer se att gruppen och den sociala kontakten mellan människor i lärande situationer är det viktigaste som finns. Jag tror också att vi kommer sträva efter ett allt mer individualiserat lärande, och att kärnan i denna individualisering bygger på ett accepterande av att vi alla är olika, men att vi samtidigt behöver olikheten och hjälp av de som inte är lika för att lyckas. Gruppen kommer vara central i all inlärning eftersom vi inte kommer kunna nå vå fullständiga potential utan dem som är olika oss.

_______________________________

Artikel i skolvärlden om Staffanstorps vision

Staffanstorps inriktningsdokument 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Starta en hangout, FB-grupp och/eller arbeta med Google docs. Det kan bli en utvidgning av klassrummet där du och eleverna kan mötas. Använd flippen till att ge en kunskapsinjektion utifrån elevernas idéer som du sammanställer. En flipp måste inte innehålla en färdig intruktion eller föreläsning. Det viktiga är att eleverna har huvudet fullt av reflektioner och tankar när de kommer till lektionen.
    Kör på och ha kul!

    Svara
    • Jag har nu inte jobbat flippat med funderat en hel del över det, och det viktigaste med flippen är injektionen dvs. lärarens injektion till eleverna för att skapa tankar innan. Det utökade klassrummet, alltså där elever kan mötas för att hjälpa varandra och samtala utanför klassrummet, typ en hangout eller FB grupp det underlättar i flippat eller oflippat klassrum.
      Jag vill ge injektionen under lektionen, för där kan vi tillsammans i gruppen arbeta och reagera på varandra, och sedan gärna fortsätta utanför klassrummet – och nästa gång vi träffas.

      Svara

Kommentera

