Vi lär alla på olika sätt

En av de första saker jag berättar för mina elever är att jag kan inte berätta för någon om hur de lär sig, det måste de förstå och upptäcka själva.

En del människor är öppna, har stort självförtroende och gillar att prata, att ta för sig och lär sig fantastiskt genom att uttrycka sig muntligt tillsammans med andra. Andra människor har svårt att ta plats, tycker det är jobbigt med det muntliga och det blir bara kraftslöseri att tvinga sig att prata.

Under #skolchatt igår pratades det om den utåtriktade starka eleven, och jag håller inte riktigt med om det hållet diskussionen tog vägen.

Flödet i #skolchatt har växt under den senaste tiden och det blir svårare och svårare att hålla reda på alla trådar så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag uppfattade det som många lärare tyckte att det var viktigt att dämpa de elever som tar mycket plats för att släppa fram alla. Jag håller med om det till viss del, men framförallt så håller jag inte med. För när är den utåtriktade ta plats eleven ett problem i så fall? När tar den utåtriktade eleven över? Jo jag ser egentligen bara en situation, och det är i helklassdiskussionen. I alla andra undervisningsformer så kan vi som lärare styra frågan, styra flödet och ge alla elever chansen att formulera sig, och föra fram sina tankar och idéer.

Vi skall anpassa undervisningssituationen efter eleven inte tvärt om
Alla elever lär sig på sitt sätt. Klassrummet och uppgiften skall vi anpassa efter hur eleverna är, hur de lär sig bäst och vad de behöver öva på. Spika inte in våra elever i en mall om hur det skall vara utan låt eleverna vara den de är och utgå ifrån det.

Är det en muntlig elev som har lätt att formulera sig och gärna gör det högt så skall hen få göra det. Skapa situationer som gör det möjligt.
Är det en skriftlig elev som har lätta att formulera sig i text? Låt hen få gör det.
Är det en blyg elev som har svårt att få saker och ting sagt eftersom de inte vågar? Hitta former som ger hen trygghet. Skype är mitt redskap för dessa elever just nu. Andra sociala medier funkar säkert också.
Är det en elev som inte vill prata och inte vill skriva? Hitta tider för enskilda samtal, om så bara tre minuter.

Den utåtriktade eleven är en resurs, inte på det viset att de får ett uppdrag utan en resurs som kan föra diskussionen framåt. Inte varje lektion, inte varje dag. Men låt den utåtriktade eleven vara som den är. Låt den utåtriktade eleven ta plats och lära sig på sitt sätt!

Sedan finns det en genusaspekt på det hela också, men det diskuterar vi en annan dag.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Bra. En av många slutsatser man kan dra av dina slutsatser är att det inte finns en för alla given stil att lära, vare sig ut eller in.

    Svara
  1. #2 Pedagogiska teorier- Vi lär oss något nytt varje dag! – Elin Elfström

Kommentera

