De första veckorna med en ny grupp

Hur gör vi när vi lär känna nya elever? Vad har ni för strategi för att hitta dem?

Jag är SO lärare på högstadiet. (Kan man säga så, eller är jag Geografi- Historie- Religions- och Samhällskunskapslärare?)  Som SO lärare så har jag väldigt många saker jag vill ta reda på under de där första veckorna.

Vilka är ni?
Vem är du?
Vad kan ni redan?
Hur lär ni er?
Vad tycker ni om att göra?
Vilka behöver jag ha ett lite extra öga på?
Vem vinner på att jag inte hjälper till så mycket?
Köper ni mig som lärare? (Eller borde jag flyga och fara?)
Vilken typ av uppgifter borde vi jobba med?
På vilken nivå måste jag börja förklara?
Vad tycker vi är kul?
Vad är lagom?

Frågorna!
Det första jag gör är att försöka få koll på frågorna. Vilken typ av frågor ställer eleverna, vad är det de letar efter. Frågorna säger mer än svaren. För att få de där frågorna så måste jag hitta uppgifter som tvingar fram frågor och det jag märkt är att klassiska läsa texter och svara på frågor i boken lektioner skapar mer frågor än något annat. Jag vet inte varför men det fungerar väldigt bra. Det är där jag startar – fram med de gamla läroböckerna så kommer frågorna.

När arbetet är igång kan jag snurra runt i klassrummet och svara på eleverna frågor, hjälpa dem på deras nivå och få en bild av vilka de här eleverna är.

Uppgifter och prov
Jag använder också prov som avstämningspunkter i det här tidiga arbetet. Viktigt för mig är dock att eleverna har riktigt gott om tid i skolan att arbeta med innehållet till provet. Provet finns inte för att jag skall kontrollera vad varje elev har lärt sig, utan det handlar om vem eleverna är. Vad behöver vi arbeta vidare med hur skall vi angripa nästa uppgift. Det är grunden för mitt individualiseringsarbete att hitta nivåer och kunna hjälpa på rätt sätt för varje elev.

Tydlighet
Jag anstränger mig mycket för att eleverna skall vara medvetna om vad jag håller på med. Att mitt syfte med de där tidiga veckorna är mångbottnat. Jag ger er de här uppgifterna för att jag vill se in i era hjärnor.

Vem är du?

Hur gör ni?
Hur tänker ni kring de här tidiga veckorna, på vilket sätt gör ni?
Hur hittar ni svaren på frågan om vilka era elever är?
Framförallt hur hittar ni fram till hur varje elev lär sig?

Lämna en kommentar

Kommentera

