Läraravtalet och vad det också handlar om

Jag var förbannad i onsdags. Ursinnig är kanske ett bättre ord, jag har nog aldrig varit ursinnig tidigare i mitt liv, men nu vet jag hur det är också.

Ni som följer mitt twitterflöde hörde mig nog. Jag använde den digitala kanalen för att skrika ut min frustration över läraravtalet. Jag ansåg och anser att de båda fackliga organisationerna vek ner sig. Vek ner sig än en gång. De vek ner sig nu, när vi äntligen hade chansen, när vi äntligen hade opinionen på vår sida.

Jag förstod inte och jag förstår inte nu heller.

För mig är diskussionen större
Visst handlar ett löneavtal om min lön. Mitt liv och min möjlighet att leva det liv som jag skulle vilja leva. Jag har ingen lust att vara den som måste vända på kronorna eftersom jag satsade massa pengar på att utbilda mig. Satsade pengar och 5 år av mitt liv för att utbilda mig till läraryrket. Jag trodde att jag skulle tjäna på det även ekonomiskt. Jag trodde i min enfald att en person som satsar på ett yrke som är grunden för Sverige och dess utveckling skulle få betalt för det. Oj så lurad jag är!

Men det handlar inte om mig egentligen. Det handlar om skolan som institution, det handlar om Sverige och framförallt de barn som skall gå i skolorna runt omkring i Sverige. För mig är skolorna grunden för landet. Det är skolorna, förskolorna och fritidshemmen som är naven i våra svenska samhällen.
Det är inte längre kyrkan som ligger mitt i byn, det är skolan. Ofta faktiskt rent fysiskt i mitten av byn. Vägar och bussförbindelser dras förbi skolorna, cykelvägar fixas och skolgårdarna fylls med lekplatser, basketkorgar och fotbollsplaner som används även när skolan är stängd på kvällar och helger. Anledningen till att skolan ligger där, är för att det är den gemensamma nämnaren i byn, tillsammans med de ideella föreningarna.

Det är det som är grejen. Läraravtalet handlar inte bara om min lön, det handlar om vilka som skall vara de som sköter den viktigaste platsen i byn. Det handlar om vilka, om några, unga idag som väljer att bli lärare. Det handlar om möjligheten att skapa något bra i skolan.

Skall det bli bra så krävs det nämligen att de som utför arbetet blir uppskattade för det de gör. Det krävs att de som sköter skolan får credd och lyfts av sin omgivning. Idag är det tvärtom. Lärarna får inte credd för det de gör bra. Men ni skall veta att de får skit för det de gör dåligt. (för visst, allt är absolut inte bra.)

Lärarna kan inte ens få en skälig lön.

Jag har bara förlorat på att bli lärare.
Är det värt det? 

Lämna en kommentar

Kommentera

