Surfplattan i klassrummet – jag är försiktigt skeptisk

Jag är väldigt intresserad av 1 – 1 och följer hur olika satsningar runt omkring startar upp och vilken riktning de tar. Fler och fler satsningar tar nu sikte på iPad som verktyg, jag är som jag uttryckte det här om dagen – Försiktigt skeptisk – till att satsa på surfplattor istället för datorer med tangentbord och ett ordentligt operativsystem och filsystem.

Låt mig förklara varför.
Det finns en skala i mitt huvud, den skalan går ifrån verktyg som bara är till för att skapa såsom exempelvis pennor och block, till verktyg som bara är till för att konsumera, som en skönlitterär bok. I den digitala världen så har vi den gamla hederliga desktop datorn i ena änden av skalan som ett verktyg som nästan bara är till för att producera med, till TV: n i andra ändan som väl bara är till för att konsumera med.

På den här skalan kan vi placera in olika verktyg. Är verktyget framförallt avsett för att producera eller är det framförallt till för att konsumera?

Jag tycker personligen att en iPad eller någon annan platta med pekskärm är en alldeles utomordentlig konsumtionsapparat. De är suveräna att läsa på, se på film på osv. När de kommer till produktion däremot så är de inte alls lika kompetenta som exempelvis en laptop. Där med inte sagt att det inte går att producera med en surfplatta, det går absolut, framförallt film och ljud fungerar, men en laptop är mer kompetent och det finns fler valmöjligheter.

Hur mycket kommer vi ihåg när vi…?
Läser 10 %
Hör 20 %
Ser 30 %
Ser&hör 50 %
Diskuterar 70 %
Gör 80 %
Lär andra 95%

Inlärning är effektivare och vi kommer ihåg bättre när vi utför, när vi gör. Dvs, verktyg som är avsedda för inlärning bör vara inriktad på att hjälpa i produktionsfasen, inte i konsumtionsfasen.
Jag är medveten om att plattorna har en kamera, men det har en laptop med. Jag vet att en padda är smidigare och lättare att ta med, och den är billigare på alla sätt, men är de kompetenta nog? Jag vet ärligt talat inte.

Det är en generationsfråga!
Att skriva på en iPad är inget problem för de som är vana vid det. Vi är bara gamla och försoffade som tror att det inte går, det är en generationsfråga.
Bullshit säger jag det är ingen generationsfråga det är en ergonomifråga. Vilka andra människor som skriver så mycket som högstadie- och gymnasielever gör och skall göra skulle acceptera att jobba på ett för litet tangentbord i omöjliga ställningar?

Därför är jag försiktigt skeptisk till paddor i undervisningen istället för laptops bland äldre elever.

Är alternativet dock inget digitalt verktyg alls? Då finns det ingen tvekan. In med plattorna i klassrummet.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. peter madsen

     /  1 oktober, 2012

    Intressanta tankar och vi i Ale kommun är benägna att hålla med. Vi resonerar helt i linje med dig. Surfplattan är bra men en laptop är bra mycket mer potent och ur ergonomisk synpunkt så mycket bättre.

    Svara
  2. Instämmer i mycket. Det som plattan vinner överlägset på är smidigheten.

    Vi har en klass med laptops och en med plattor (lärlingsklasser). Eleverna med laptops har ständigt strul med att datorn krånglar, tar tid att starta upp, batteriet tar slut och så vidare.
    Paddorna krånglar i princip aldrig och är sjukt lättanvända.

    Svara

Kommentera

