GRUNDskola

Jag jobbar med elever som är mellan 12 och 16 år gamla. De går på högstadiet, år 7 – 9, de sista åren på grundskolan. Grundskola är ett sammansatt ord, det består av två delar – den ena delen är skola, dvs plats för utbildning eller möjligtvis plats för övning ungefär. Från början betydde skola fritid, dvs. tid fri från arbete, i antikens Grekland.

Det andra ordet är det intressanta och ordet som glöms bort, det är ordet grund. Vad betyder det? Varför finns det där. Grundskolans idé är att grundskolan skall vara en enhetsskola, där alla barn i Sverige ges samma möjligheter för vidare studier. Ordet grund betyder alltså grund att stå på, grund som vi skall fortsätta bygga på.

Vilken är grunden?
Problemet för oss som jobbar i grundskolan idag är att det är inte längre självklart vilken grunden är? För vad behöver alla elever i Sverige lära sig under sina 9 år i grundskolan för att de sedan skall kunna gå vidare i livet och välja sin väg?

Vi lever i en värld som förändras så fort att vi hr blivit medvetna om att samhället kommer se annorlunda ut i framtiden. Med framtiden menar jag inte någon avlägsen plats i tiden som vi inte har någon aning om, utan slutet av nästa mandatperiod.

Är det som mina elever lär sig av mig idag egentligen det de skulle behövt om 5 år?
Det är så nära, därför letar vi efter vad det är. Vad är det som dagens unga behöver – bokstavligt talat – imorgon?

Skall vi försöka parera framtiden?
Eftersom vi inte vet, ska vi då försöka anpassa oss efter en framtid som vi inte vet hur den kommer se ut? Ja det är klart vi ska.

Det vi kanske vet om framtiden är att den inte kommer se ut som den gör nu, och andra kunskaper kommer efterfrågas än vad som görs nu.

  1. Försök skapa en så vid grund för grundskolan som möjligt där alla ungdomar skall få nosa lite på allt.
  2. Försök skapa en grundskola som fokuserar på en gemensam grund som handlar om att lära att lära för att sedan lättare kunna plocka upp det som vi behöver när vi vet vad det är.

Det finns egentligen inga andra alternativ, vi kan inte gör lite av allt samtidigt som vi jobbar med en djup inriktning på att lära. Vi kan inte blanda. Antingen är det massor ytliga kunskaper eller så är det djupare, mer fokuserat, för att sedan kunna lära om.

Dags att välja!
Jag vet vad jag vill, jag vill se en grundskola som ge möjligheter för anpassningsbara ungdomar. En skola som gör att vi kan möta framtiden som den kommer. En grund kan inte ligga löst ovanpå marken, den måste ha djup för att kunna stå stabilt och hålla för att byggas på.

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: