Jag är så trött på den negativa utgångspunkten

  • De tio punkterna i DN häromdagen.
  • Alla Björklunds utspel
  • De flesta utspel om skola från media
  • Fackens försök att få till bättre löner, bättre arbetsvillkor för sina medlemmar

…har en sak gemensamt. Det är en negativ utgångspunkt. Skolan är kass, och så här måste vi göra för att vi ska rädda den.

Det är en jargong, också bland lärare, att utgå från det negativa. (Det gäller också det utvidgade kollegiet på twitter som vi sjunger så stort lov om) Vi utgår från det negativa, vill vi göra något så tar vi utgångspunkten i  vad det är vi ska rädda. Skolan är ett sjunkande skepp. Skolan är i kris, det spelar ingen roll vad vi gör, vi måste ändå säga att skolan är i kris, kass och att de flesta lärare är så jävla dåliga att vi tar oss för pannan.

Det gäller även oss kära kollegor.

Vi får fan sluta med det nu!!!

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. En pessimistisk attityd kan skada möjligheterna att göra världen (skolan, …) bättre. Dock är det för det mesta en god ide att fokusera på det som är dåligt. Betänk tex ”diminishing returns”. Man kan även använda en analogi som tex en bil som har ett tomt (och tre fulla) däck: Ska man hellre ersätta (eller laga och pumpa) det tomma däcket eller hellre förbättra detaljer på dem fulla?

    Svara
    • Håller inte med, jämförelsen med det tomma däcket håller så länge det handlar om det enkla. Men så fort vi pratar om det mer komplexa så får vi inte missa det som är bra.

      Hade varit punka på skolan då hade vi bytt ut den, men är det verkligen det?

      Svara
  2. I analogin är däcket en av många komponenter—inte bilen (skolan) som helhet. Det finns tex många lärare som är ”punkade”—säkert välmenande, men inte tillräckligt fackligt och pedagogiskt begåvade. De finns även en del områden där jag anser att ett radikalt omtänkande är nödvändigt, tex. genom att priorisera kvalitet över kvantitet, ge begåvade elever mindre skoltid och mer tid till självlärande, och avgå från den ”one size fits all” tanke som styr den svenska skolan. För att tex titta på kvalitet över kvantitet: Om skolan ger för dåliga resultat idag kommer någon idiotisk politiker och vill höja antalet undervisningstimmar—med större klasser, mindre fritid och avkoppling för lärare och elever, en förvärring av lärarbristen, och/eller en höjning av andelen lärare som inte håller måttet som följd. Naturligtvis kostar detta även pengar, kan leda till brist på lokaler, eller driva en skoltrött eller hårt stressad elev över gränsen.

    För att ge ett annat perspektiv som du kansker har lättare att hålla med om: För att gå från bra till bättre lönar det sig ofta att titta på det positiva. För att gå från dålig till bra är det negativa viktigare. En Rolls-Royce med ett punkat däck kan ha ett mindre praktiskt värde än en Volvo i top-form. Efter ett däckbyte…

    (Naturligtvis är det inte gjort med ett enda däck i skolans fall. En bättre analogi kunde inkludera ett däckbyte, en ny stereo, en omlackering, ny olja, och ett nytt batteri.)

    Svara
    • Håller med dig om mångt och mycket, många saker kan göras. Men min poäng med med inlägget är att skolan skrivs ner, och även det som är bra blir dåligt.
      I din bilanalogi så blir alla delar i bilen dåliga även om det bara är ett fåtal som är det, fokuserar vi på dåliga delar och även pratar om bra delar som dåliga så kommer vi skrota bilen trots att den bara behöver ett nytt däck.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: