Skapade motsatser

Jag tjatar en del om olika saker, jag kanske är tröttsam men för mig är det viktigt.

En sak jag tjatat om det sista är det jag skrev om i föregående post. Hur en allt för negativ bild av skolan skapats i vår iver att göra bättre. En annan är lärares arbetsbelastning, dokumentation, och antalet betyg som en lärare kan använda för.

En annan sak som jag tjatar om så fort jag får chansen är skapade motsättningar. Med det menar jag de diskussioner som ställer två saker mot varandra som inte nödvändigtvis måste vara antingen eller. 

Lärare eller datorer
En diskussion som förs nu är den där datorer ställs mot antalet lärare i skolan. Ja jag förstår att det handlar om budget och att om vi satsar på en dator till varje elev så betyder det att vi inte kommer ha råd att anställa tillräckligt många lärare. 

Men, hur kan vi ställa dessa kostnader mot varandra? Hur kan vi säga att skolan ska vara det enda stället i samhället som inte är digitaliserat? Kan vi verkligen skapa motsättningen mellan personal och nödvändigt material?

Elever eller lärare
De senaste åren har jag hört det oftare och oftare. När lärare höjer rösten för sina arbetsvillkor, för sina löner för att skapa en situation som är dräglig för oss, för att kunna göra ett bra jobb.

Argumenten som kommer är ungefär så här – ”Nej vi kan inte prata om lärares arbetsmiljö för det är viktigare med elevernas.” Eller ”Det är mest fokus på lärares arbetsvillkor, och då glömmer vi elevernas bästa.”

VA?

Var i hela friden finns motsättningen? Varför skapar vi den? Vad är det som driver oss att skapa konflikter som inte finns?

En satsning på lärarna är en satsning på eleverna! Vi satsar inte på lärarna istället för eleverna! 

En satsning på lärarnas arbetsmiljö är en satsning på elevernas arbetsmiljö! Det är samma plats, samma skola, samma arbetsmiljö! 

 

Lämna en kommentar

Kommentera

