Därför skola

Frågan ”Varför skola?” har cirkulerat ett tag på Twitter nu, det är en fråga som jag tycker används som ett svar och inte som som en fråga. Ett retoriskt grepp där frågan har blivit viktigare än de eventuella svaren som kommer upp. Jag är mycket mer intresserad av svaren på frågan än frågan i sig, de kommer dock inte fram, de svar som jag sett diskuterats är kanske mer raljerande, om skolan som barnförvaring för arbetande föräldrar exempelvis.

”Varför skola?”
Skolan har några uppdrag som den är lämpad för, men för att vi ska nå fram till dem så måste vi vara med på vad vi menar med skola. Vad är en skola?

Är det den fysiska byggnaden vi menar? Ja jag gör det också även om jag tror att den fysiska byggnaden kommer att bli mindre viktig i framtiden dock inte helt utdaterad. Jag kommer till varför.

Vad är en skola?
Ordet skola betyder ungefär plats för utbildning, eller kanske plats för övning ungefär. Ordet skola är grekiska och betydde från början fritid, alltså tid fri från arbete. Så skolan är alltså en plats för utbildning, bra då vet vi vad vi gör. I skolan ska de som platsen är till för, alltså elever lära och törs jag säga det öva.

Varför behöver vi en speciell plats för lärande, lär vi inte hela tiden?
Jo vi lär oss hela tiden, alla människor har dock olika möjligheter att lära. Våra föräldrar kan hjälpa oss olika mycket, vi har olika förmåga och olika vilja att lära. Skolan finns där som en plats där alla ska få möjligheten att lära på sitt sätt. Det är ett oerhört högt satt mål, men det är något som vi blir bättre på.

Forskning visar att lärande sker bäst i heterogena grupper. Vi får ett bättre resultat för det kollektiva lärandet i grupper där elever med olika förmågor och bakgrunder samsas. Det är alltså bra för oss att samsas i grupper med anda människor. Därför är byggnaden viktig, därför är faktiskt klassrummet viktigt.

Klassrummet
Rummet där vi traditionellt bedriver skola kallar vi lite slarvigt för klassrum. Jag antar att ordet kommer ifrån att det är ett rum för en klass att vara i. Grejen med klassrummet som jag ser det är att vi samlas där av en orsak. När vi går in där så är vi överens om vad som ska hända. Vi är där för att lära oss. Bra ställe det måste sägas.

Gruppen som samlas i klassrummet har ofta spenderat en hel del tid tillsammans. De vet vilka de är och de vet också vad de kan förvänta sig av sina kamrater runt omkring. Relationerna i gruppen är något som vi arbetar mycket med i skolan. När en ny grupp samlas, exempelvis en ny år sju så tar det ett tag för saker att sätta sig. Det kanske är lite pratigt och stökigt till en början, koncentrationen är troligtvis mer på de nya sociala kontakterna än på lärandet. Det är inte konstigt, det är så vi fungerar. Vi behöver skapa relationer först, sedan kan vi koncentrera oss på det vi gör. Därför är det viktigt att vi träffas, gör saker tillsammans och lär känna varandra. Annas kommer vi spendera tiden med att funderar på vad de andra är för typer.

Därför skola!
Så skolan finns av många olika orsaker, det behöver inte vara en fysisk byggnad men jag tror att det är att föredra även om kommunikation över nätet blir så bra att de nästan är samma sak som att vara i ett rum tillsammans. Vi behöver andra för att lära, att ha en plats där vi vet att vi kan göra det är ta mig tusan den bästa idén någonsin. För det är det som är grejen, skolan och lärande gör vi bättre tillsammans med andra!

För mig är också skolan ett samhällsprojekt. Lärande är inte bara ett individuellt projekt utan det handlar också om vad vi tillsammans behöver. Det må så vara att det handlar om att säkerställa produktion som Sir Ken Robinson talar om, men det kan också vara för att säkerställa en hög grad av innovation i framtiden.

—————-

Två månader senare
Den här texten skrev jag för rätt länge sedan, jag vart inte nöjd så jag la den åt sidan för att komma tillbaka senare. Nu är det senare och jag har reviderat den lite, men inte så mycket.

Det som hänt i diskussionen på twitter under de här månaderna är jag inte heller säker på eftersom jag helt enkelt inte varit så mycket på twitter under sommaren. Jag tröttnade på rundgången. Nu är jag tillbaka och ”Varför skola” finns fortfarande kvar. Inte lika frekvent, men frågan ställs fortfarande och svaren verkar fortfarande inte vara så intressanta.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Därför skola | Digitala verktyg f&oum...
  2. Därför skola | Lärande | Scoop.it

Kommentera

