Gör om gör rätt!

Jag bytte jobb i höstas. Ja jag bytte inte bara jobb jag bytte från en sak till en helt annan. Jag bytte från söder till norr, från landsortsskola utan inslag av elever med annat modersmål än svenska till skola i stad med motsatta förhållanden. Jag bytte också från två halvtidsjobb (40% skola lärare 60% universitet och provkonstruktion) till ett heltidsarbete som lärare igen.

Allting var inte annorlunda, men mycket var det. Kanske inte annorlunda på de viset som man trodde innan, men annorlunda.

Det är intressant när man hamnar i nya sammanhang om tvingar en att reflektera över sådant som man under många år tagit för givet, och som plötsligt visar sig inte stämma överens med den nya verkligheten. För mig finns det två olika sätt att angripa den nya verkligheten. Antingen kan man välja att anpassa sig själv så att det fungerar med omgivningen eller så kan man försöka ändra på verkligheten som den är. Jag försöker att välja det föregående, eftersom jag intellektuellt förstår att det enda jag kan förändra är mig själv, men ibland kommer jag på mig själv med att försöka ändra på verkligheten. Hjärnan hänger liksom inte med instinkten, vilket gör hela förändringsprocessen så mycket svårare.

Så nu står jag här fyra månader senare i min nya verklighet. Försöker skaka av mig chocken över hur allting är och försöker använde mina kunskaper från en annan verklighet för att skapa något bra. Jag läser och läser, anpassar mig, upprörs, fastnar, tar mig loss igen, sliter, ger upp, gör om…. Ungefär i den ordningen. Det är slitsamt, men jag lär mig.

Det jag märkt i min nya verklighet är att det jag gjorde innan, inte funkar så bra här. Eller rättare sagt det funkar nästan inte alls. Så jag fick göra om, jag fick göra rätt. Rätt för den här platsen, rätt för den här verkligheten.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

