Hållbart användande av digitala verktyg

Long time no se till bloggen
Det är dags att ta tag i det här med bloggandet igen. Inte för att det är viktigt för någon annan än mig men jag behöver den skriftliga reflektionen. Tänkt göra ett försök att flytta fokus från den så kallade ”skolkrisen” och den infekterade skoldiskussionen på Twitter som jag så lätt fastnar i. Så det här är en nystart och ett försök för mig att hitta rätt i mina tankar runt det jag sysslar med på jobbet.

Digitala verktyg
Den här terminen har jag startat med att försöka hitta bra, hållbara vägar att använda sig av så kallade ”gratis” resurser på nätet. Med ”gratis” menar jag resurser och verktyg som går bra att använda tillsammans med elever utan att behöva betala pengar för det, eftersom pengar det har jag inte att spendera. Med hållbara menar jag sätt att arbete som ska finnas kvar för eleverna, jag vill inte lyfta in ett verktyg som går att använda en gång och sedan inte mer. Alltså ska tanken vara att jag presenterar något tillsammans med klassen som vi sidan naturligt ska återkomma till under fler tillfällen.

Jag startade med en av mina favoritmetoder och försökte att kombinera det med mina favoritverktyg. Bara för att hitta rätt på något vis.

Arbete med nya texter
En av mina favoritmetoder som jag använder varje gång jag sätter en ny text i händerna på mina elever är vad jag kalla ”Post-It-lektion”. Ny text ut i klassen och en hög PostItlapper på bänkarna. Ord eleverna fastnar på ska skrivas upp på lapp och sättas upp på tavlan. Ord/begrepp gås igenom och förklaras gemensamt i relation till texten där de används. Funkar lysande och ger mycket när vi angriper nytt material. Ett problem med den metoden är att den är förgänglig, för även om jag sparar lapparna så är det svårt att få en överblick och att kunna återkomma.

Allt som är förgängligt och som försvinner med analoga metoder på papper går att göra permanent med en digital lösning. Var kan man hitta en hållbar digital lösning för att ersätta ”Post-It-lektionen”? Jo naturligtvis i Padlet. Varje klass och grupp jag har nu har en egen begreppsPadlet. Där de kan skriva in svåra ord och begrepp. Vi använder en stund i slutet av varje pass för att gå igenom de nya orden. Jag skriver förklaringar och permanentar det hela. Det går säkert bra att använda andra digitala anslagstavlor som Coarkboard och så vidare, men jag tycker Padlet är svårslaget.

När den digitala versionen är bättre än den analoga så ska vi använda den. Det här är en metod jag rekommenderar, och den blev bra mycket bättre med hjälp av det digitala verktyget.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

