Det där med utbildning och ämneskunskaper för lärare – det är väl inte så viktigt?

summertime by ~solidNu har det börjat pratas om det igen. Nu när legkraven äntligen är verklighet så kommer protesterna och ”tyck synd om mig” inläggen.
Det är inte igår besluten om att lärare för att få undervisa och sätta betyg i svenska skolor skulle ha relevant utbildning. Det är faktiskt några år sedan. Skolans huvudmän och personer som jobbat med undervisning i skolan utan adekvat utbildning har haft gott om tid på sig för att förbereda sig för den nya ordningen. Tyvärr har huvudmännen inte gjort speciellt mycket för att fortbilda sin personal eller att säkerställa att kompetensen som behövs finns.
Detta i kombination med att lärarnas arbetsvillkor och löneläge inte förbättrats har skapat en lärarbrist, inte en framtida brist, utan en faktisk realitet redan idag. Ta en titt på arbetsförmedlingens platsbank får ni se.
Idag den 15:e november 2015 eftersöks i Sverige

2258 Förskolelärare
2576 Grundskolelärare
686 Gymnasielärare
110 Lärare i yrkesämnen
477 speciallärare och specialpedagoger

Det kanske inte låter så mycket men i en bransch där det egentligen inte rekryteras personal mer än två gånger om året, mest under sommaren och en liten puckel runt jul så är det oerhört stora siffror. Det brukar finnas ett fåtal jobb vid den här tiden på året.

Med bristen höjs desperata rop och argumentationen om att ämneskunskaper och utbildning det är nog inte så viktigt. Bara lärarna kan skapa en god stämning, ha bra relationer med eleverna går det säkert bra ändå.
Verklig lärarkompetens är enligt de här debattörerna just relationskompetensen – jag säger inte emot det är jätteviktigt att ha förmågan att möta elever, samtala med elever, lyssna på elever och tillmötesgå deras behov.

Men det är ingen motsättning – kom inte och hävda att det inte spelar någon roll vilken utbildning lärare har för det är ändå relationerna som gör det. Det är högkvalitativt skitsnack. För det är inget som hindrar en välutbildad lärare att kunna skapa goda relationer. En lärare behöver både vara en god pedagog med praktisk och teoretisk pedagogisk kompetens. God skapare av undervisningsrelationer, skicklig administratör och ha gedigna ämneskunskaper. Inte det ena eller det andra utan hela paketet.

En viktig ingrediens för att skapa den kunskapen som krävs för att kunna utveckla sitt arbete i skolan, fortsätta sitt lärande när man arbetar med elever är en pedagogisk teoretisk grund och gedigna ämneskunskaper att använda för att möta alla elever på den nivå de är. Vad gör samhällskunskapsläraren utan egentliga sociologiska eller historiska kunskaper när de drivande eleverna i årskurs nio vill prata flyktingkrisen och verkligen vill förstå?

Jag förstår när huvudmännen desperat försöker få sin verksamhet att fungera. Det är klart att det är oerhört tufft att få till det när det saknas personal att fylla de platser som behöver fyllas. Problemet är ju att det här inte är någon nyhet.
Inte legkraven!
Inte att flykten från yrket tilltagit!
Vi har vetat om det!
Vi har vetat om det, men inte gjort något åt det. Nu är vi här och vad gör vi nu?

Advertisements
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: